Apoštolské vyznanie viery - krédo - vysvetlenie
-
Katolícke vierovyznanie je zhrnuté do známeho Verím v Boha. Toto vierovyzanie vzniklo v roku 381 na II. ekumenickom koncile, ktorý iniciovali vysokí predstavitelia Cirkvi. Definovalo sa ním základné učenie Cirkvi. Dnes je známe aj ako nicejsko-carihradské vyznanie viery.
Vyznanie viery sa skladá z 12 článkov. Sú to nasledovné:
· Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme
· Verím v Ježiša Krista, jednorodeného Syna Božieho
· Ježiš Kristus "sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny"
· Ježiš Kristus "trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný"
· Ježiš Kristus "zostúpil k zosnulým, tretieho dňa vstal z mŕtvych"
· Ježiš Kristus "vystúpil na nebesia, sedí po pravici Boha Otca všemohúceho"
· "Odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych"
· "Verím v Ducha Svätého"
· "Verím v svätú Cirkev katolícku"
· "Verím v odpustenie hriechov"
· "Verím vo vzkriesenie tela"
· "Verím v život večný"
Amen
1. "Verím v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme":
Boh je len jeden, aj tak by sa to dalo povedať. Ale v každom prípade sa úvodom Vierovyznania človek stotožňuje s existenciou Boha. Slovo "Otec" asi netreba výraznejšie vysvetľovať, pretože je to slovo, čo je známe všetkým. Stači sa len zamyslieť nad tým, čo otec, ten náš ľudský, pre každého jedného z nás znamená, čo pre nás predstavuje. Starostlivosť, ochrana… Nasleduje slovko "všemohúci". Často si neuvedomujeme, že Boh je naozaj všemohúci, že mu nič nie je nemožné. A preto sa ho neodvažujeme prosiť o dobrá pre nás. Snáď, aby sme ho neotravovali, neurazili, ale najmä preto, že neveríme v to, že to môže spraviť. A pritom je to pre neho veľmi jednoduché. Čaká na naše prosby. A vo svojej veľkej moci stvoril všetko, čo je okolo nás. Stačí len to, aby sa človek zamyslel nad prírodou, čo ho obklopuje. Cez jej nádheru sa veľmi ľahko prepracuje k tomu, aby si uvedomil veľkosť Boha.
2. "Verím v Ježiša Krista, jednorodeného Syna Božieho":
V tejto súvislosti mi napadla jedna pieseň: "Boh je Pán a zjavil sa nám". Je to niečo fascinujúce, ak sa Boh sklonil k nám hriešnych, aby sa s nami "osobne" porozprával, aby nám povedal to, čo mal na srdci, že nás nekonečne miluje. A tiež, že jeho láska je láska až do krajnosti. Tá jeho láska sa však neprejavovala len v utrpení. Vlastne to utrpenie sa v Písme veľa nespomína. Ak samozrejme nepočítame jeho ukržiovanie. Celé jeho pôsobenie sa skôr nesie v duchu pomoci ľuďom, ohlasovanie pokánia a zároveň milosrdenstva. A samozrejme LÁSKY.
3. "Počal sa z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny":
Že Mária ostala panna, je veľké tajomstvo, v ktoré Katolícka Cirkev verí. Tak, ako bol tajomný celý Kristov život. V podstate poznáme z jeho života podrobne len udalosti, ktoré sa odohrávali v rozpätí cca 3 rokov. .
4. "Trpel za vlády Poncia Piláta, bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný":
Boh sa nechal zabiť, aby vykúpil človeka. Pritom mohol použiť aj oveľa jemnejší prostriedok. Ale aby dokázal, ako veľmi mu na nás záleží, podstúpil túto potupnú smrť. A my si to nevážime, nemyslíme na to. A zasa niekedy sa cítime opustení, ako apoštoli, keď stratili svojho učiteľa. Zabúdame pritom na jeho slová, že vstane z mŕtvych. To je naša útecha. Na zmŕtvychvstanie však treba čakať. Veľmi dlhé tri dni.
5. "Zostúpil k zosnulým, tretieho dňa vstal z mŕtvych":
Vstal z mŕvych a tým porazil smrť. Máme veľký dôvod na radosť, čo si pripomíname predovšetkým počas Veľkej noci. Je len škoda, že sa tak nedeje častejšie. Nemuselo by pritom ísť o organizovanú formu spomienky na túto veľkú udalosť, ale predovšetkým o osobné uvedomovanie si danej skutočnosti. A to nie je nedosiahnuteľné. Stačí sa zastaviť a rozjímať o zmŕtvychvstaní a jeho významu pre mňa.
6. "Vystúpil na nebesia, sedí po pravici Boha Otca Všemohúceho":
Aby nám pripravil miesto a potom sa opäť vrátil. Pri druhom príchode si svojich verných zoberie k Otcovi, ako svojich bratov a sestry.
7. "Odtiaľ pride súdiť živých i mŕtvych":
Je na človeku, ako sa rozhodne. Či mu bude Kristus sudcom alebo bratom. Šanca na rozhodnutie je počas celého života. A Kristus nám odpustí všetko, ak o to požiadame. Ak však o odpustenie nestojíme, odpustené nám byť nemôže.
8. "Verím v Ducha svätého":
V toho Ducha Svätého, ktorý vždy tak úzko "spolupracuje" s Kristom a ktorý nás má utešovať, kým Kristus druhýkrát nepríde. On nám dáva dary, z ktorých môžeme čerpať silu, múdrosť, radosť…Treba o tieto milosti prosiť a dostaneme ich.
9. "Verím v svätú Cirkev katolícku":
Verím v tú Cirkev, čo nám vštetky tieto tajomstvá sprostredkuje, zachováva ich aj pre ďalšie generácie. My sami túto Cirkev tvoríme a podľa toho by sme sa mali aj správať. Máme vytvárať spoločenstvo, aby naše modlitby boli vyslišané, tak ako hovorí aj Ježiš, nech sme aspoň dvaja alebo traja a on bude medzi nami.
10. "Verím v odpustenie hriechov":
Všetky hriechy môžu byť odpustené a nie je nič také, s čím by sme sa nemohli vyžalovať Ježišovi, vyznať mu svoje hriechy. Jeho milosrdenstvo je nekonečné a teda, nech sme spáchali čokoľvek, môže nám byť odpustené. Stačí ľutovať.
11. "Verím vo vzkriesenie tela":
Na konci sveta budú všetci vzkriesení aj so svojim telami. Ktoré však budú oslávené. A hodí sa mi sem citát sv. Františka z Assisii :"Buď pochválený môj Pane, za našu sestru telesnú smrť, ktorej ani jeden živý človek nemôže uniknúť. Beda tým, čo zomrú v smrteľných hriechoch! Blažení tí, ktoých smrť nájde v tvojej najsvätejšej vôli, lebo druhá smrť im neuškodí."
12. "Verím v život večný":
Pri poslednom súde sa rozhodne, či budeme spasení a večne žiť v Božej blízkosti, alebo budeme zatratení a večne žiť v trápení. Ak však niekto v živote skutočne miluje, bude spasený. Veď preto, že hriešnica veľmi milovala, boli jej odpustené mnohé hriechy.
Hymnus na lásku
Keby som hovoril ľudskými jazykmi aj anjelskými, a lásky by som nemal, bol by som ako cvendžiaci kov a zuniaci cimbal.
A keby som mal dar proroctva a poznal všetky tajomstvá a všetku vedu a keby som mal takú silnú vieru, že by som vrchy prenášal, a lásky by som nemal, ničím by som nebol.
A keby som rozdal celý svoj majetok ako almužnu a keby som obetoval svoje telo, aby som bol slávny, a lásky by som nemal, nič by mi to neosožilo.
Láska je trpezlivá, láska je dobrotivá; nezávidí, nevypína sa, nevystatuje sa,
nie je nehanebná, nie je sebecká, nerozčuľuje sa, nemyslí na zlé,
neteší sa z neprávosti, ale raduje sa z pravdy.
Všetko znáša, všetko verí, všetko dúfa, všetko vydrží.
Láska nikdy nezanikne. Proroctvá prestanú, jazyky zamĺknu a poznanie pominie.
Lebo poznávame len sčasti a len sčasti prorokujeme.
Ale keď príde to, čo je dokonalé, prestane, čo je len čiastočné.
Keď som bol dieťa hovoril som ako dieťa, poznával som ako dieťa rozmýšľal som ako dieťa. Keď som sa stal mužom, zanechal som detské spôsoby.
Teraz vidíme len nejasne, akoby v zrkadle; no potom z tváre do tváre. Teraz poznávam iba čiastočne, ale potom budem poznať tak, ako som aj ja poznaný.
A tak teraz ostáva viera, nádej, láska, tieto tri; no najväčšia z nich je láska.
Írske požehnanie
"Kiež všetky tvoje cesty vedú k cieľu.
Kiež ti vietor vždy fúka iba do chrbta.
Kiež slnečné lúče vždy ohrievajú tvoju tvár
a dážď jemne padá na tvoje polia.
A kým sa stretneme znova,
nech ťa Boh drží vo svojich dlaniach."
Dávidov žalm
Vodí ma k tichým vodám, dušu mi osviežuje.
Vodí ma po správnych chodníkoch, verný svojmu menu.
I keby som mal ísť tmavou dolinou, nebudem sa báť zlého, lebo ty si so mnou.
Tvoj prút a tvoja palica, tie sú mi útechou.
Prestieraš mi stôl pred očami mojich protivníkov.
Leješ mi olej na hlavu a kalich mi napĺňaš až po okraj.
Dobrota a milosť budú ma sprevádzať po všetky dni môjho života.
A budem bývať v dome Pánovom mnoho a mnoho dní.
Amen
Otče náš - vysvetlenie
Otče náš, ktorý si na nebesiach.
- On je náš jediný Otec, ku ktorému by sme sa mali vždy, aj v ťažkých životných chvíľach, zdvíhať ruky a prosiť o ochranu...
Posväť sa meno Tvoje, príď kráľovstvo Tvoje.
- On je náš jediný Boh, ktorého si máme ctiť. Len On žije v tom pravom kráľovstve, v kráľovstve nebeskom, o ktoré by sme sa tu na Zemi mali usilovať...
Buď vôľa Tvoja, ako v nebi, tak i na Zemi.
- Všetko, čo sa deje, je Božia vôľa. Sme zapísaní v Božom pláne, on má s nami svoje zámery. Každý z nás dostane len taký kríž, aký unesie. To však neznamená byť pasívnymi - ale žiť, bojovať, snažiť sa využiť talenty, ktoré sme dostali do vienka...
Chlieb náš každodenný, daj nám dnes.
- Netrápme sa pre včerajšok. Nebojme sa pre to, čo príde zajtra. Dnes je ten deň, ktorý žijeme. A dnes určite ten náš "chlieb" dostaneme... Nie bezstarostnosť, ale oslobodenie od starostí...
A odpusť nám, naše viny. Ako i my odpúšťame svojim vinníkom.
- Ježiš povedal: "Milujte aj svojich nepriateľov. Pretože ak by ste len priateľov milovali, aká by bola Vaša zásluha?". Kto si bez viny, hoď kameňom...A takisto aj biblické "miluj svojho blížneho ako seba samého..."
A neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás zlého...
- V súčasnosti prevažujúci hedonistický spôsob života skrýva pre nás mnoho nástrah, pokušení. Život s Bohom nás pred nimi môže ochrániť...Ak budeme silní a vytrvalí vo viere...
Zdravas Mária
Zdravas Mária milostiplná,
Pán s Tebou.
Požehnaná si medzi ženami
a požehnaný je plod života Tvojho Ježiš.
Svätá Mária, Matka Božia,
pros za nás hriešnych,
teraz ako aj v hodinu smrti našej.
Amen.
Za všetkých zomrelých I.
Ó, Ježišu, Ty sudca živých i mŕtvych, prijmi k sebe duše všetkých verných zomrelých, ktorých si trpkým umučením a smrťou na kríži vykúpil. |
Máriin chválospev
Kniha žalmov - kapitola 131
Tento žalm patrí medzi moje obľúbené. Je fakt perfektný, upokojujúci. Aspoň na mňa tak pôsobí. Určite sa páčil aj SELEZIÁNOM, kt. ho aj naspievali. Stojí za to vypočuť si to.
1 Dávidova pútnická pieseň. Pane, moje srdce sa nevystatuje, moje oči nehľadia povýšene. Neženiem sa za veľkými vecami ani za divmi pre mňa nedosiahnuteľnými.
2 Ale ja som svoju dušu upokojil a utíšil. Ako nasýtené dieťa v matkinom náručí, ako nasýtené dieťa, tak je moja duša vo mne.
3 Dúfaj, Izrael, v Pána odteraz až naveky.
Viac modlitieb na:
www.modlitba.sk ,
http://www.knazi.sk/liturgia/modlitby.php